Główna » Trekkingi na Teneryfie – zaskakujące atrakcje wyspy

Trekkingi na Teneryfie – zaskakujące atrakcje wyspy

Nasze pierwsze skojarzenia związane z Wyspami Kanaryjskimi to plaża, ocean i hotele. Jakież było nasze zdziwienie, kiedy okazało się, że Teneryfa jest kompletnie inna niż nasze wyobrażenia. Co więcej, ma do zaoferowania tyle atrakcji, że dwa tygodnie, które tam spędziliśmy, to zdecydowanie za mało. Można surfować, nurkować z płaszczkami, snorklować z żółwiami, jeździć konno i – najważniejsze – chodzić po górach. I na to ostatnie zapraszamy Was dzisiaj – przed Wami najpiękniejsze trekkingi na Teneryfie.

Najbardziej znany trekking na Teneryfie – wspinaczka na wulkan El Teide

Jeśli wpiszecie w wyszukiwarkę “trekking na Teneryfie”, to zaręczam że w pierwszych wynikach dostaniecie informację o najwyższym szczycie Hiszpanii – wulkanie El Teide. Można na niego wejść o własnych siłach, jak zrobiłem to ja, można też wjechać kolejką i na nogach zdobyć sam wierzchołek, jak zrobiła to Karolina z Manią i Jasiem.

Trekking na Teide z dziećmi Teneryfa
Mania na najwyższym szczycie Hiszpanii
widok na kalderę z el pico del teide

Trekkingi na Teneryfie – każdy znajdzie coś dla siebie

Ale Teneryfa to nie tylko Teide. Szlaków trekkingowych jest całe mnóstwo. Znaleźliśmy nawet całą książkę, która opisuje każdy najdrobniejszy szlak na Wyspie. My jednak posiłkowaliśmy się tym opisem trekkingów. Musieliśmy brać pod uwagę, że idziemy z dziećmi oraz że podane czasy należy mnożyć w naszym wypadku przez 2.

Trekking w górach Anaga – Roque de Toborno

Teneryfa jest na tyle zróżnicowana, że gdy na południu wyspy jest 25 stopni i świeci słońce to na północy w tym samym czasie (ok. 80 km dalej) jest stopni 12 i pada deszcz. Przez tę różnicę klimatyczną północ wyspy wygląda całkowicie inaczej – dominuje bujna zieleń, wzgórza są porośnięte lasami wawrzynowymi – jednymi z najstarszych na świecie.

początek ścieżki trekkingu Roques de Toborno Teneryfa

Są też góry Anaga i to właśnie w nich wybraliśmy się na chyba najlepszy trekking w naszym życiu. Roque de Toborno – zwane Matterhornem Teneryfy, choć nam przypomina bardziej islandzki Kirkjufell – to niespecjalnie wysoka góra nad samym Oceanem. Jednak jej niesamowite położenie nad oceanem sprawia, że widoki są wręcz oszałamiające.

Rodzina na szlaku  Roque de Toborno podczas trekkingu na Teneryfie
Widoki są oszałamiające
Matterhorn Teneryfy
A o to Roque de Toborno w całej okazałości

Przejście całego 6,5-kilometrowego z trójką dzieci (Basia w nosidle, starszaki na własnych nogach) zajęło nam w sumie trzy godziny i trzydzieści minut. I o ile cały szlak nie jest zbyt wymagający fizycznie, to dzieciaki trzeba mieć cały czas na oku ze względu na kilka niebezpiecznych odcinków. Momentami idzie się po prostu granią. Jeden gwałtowny ruch może skończyć się zjazdem po kamieniach w dół. Dlatego dużą część trasy trzymaliśmy Manię i Jasia za rękę.

Rodzina na szlaku Roque de Toborno podczas trekkingu na Teneryfie
Raz nam się udało zgubić szlak
Jaskinia podczas trekkingu na Roque de Toborno

Trekking u podnóża Teide – Roques de García

W czasie gdy Karolina z Manią i Jasiem zdobywali wulkan Teide, postanowiłem spędzić z Basią ten czas równie aktywnie. Musicie wiedzieć, że cały Park Narodowy Teide, który otacza wulkan, obfituje w bardzo wiele malowniczych tras trekkingowych, których przejście zajmuje z reguły kilka godzin. Krótszych jest stosunkowo niewiele. Jednak da się znaleźć prawdziwe perełki, jak na przykład szlak Roques de Garcia.

Ojciec z córką podczas trekkingu na Roques de Garcia
dziecko podczas trekkingu na Roques de Garcia
W tle widoczne Teide

Przejście tej czterokilometrowej pętla dookoła bardzo malowniczych formacji skalnych, zajmuje ok. 3 godzin. I wiecie co? Większość trasy – ok. 2,5 km – Baśka przeszła na własnych nogach, co chyba jest jej rekordem. Motywacja ukryta była w chrupkach, które pakowałem jej do kieszeni kurtki oraz w ogromnych kamieniach, po których mogła wchodzić. I krok za krokiem, chrupek za chrupkiem, przeszła wszystko bez jednego zająknięcia :).

Trekking Roques de Garcia

❥❥❥

Sendero de los Sentidos, czyli magiczna Ścieżka Zmysłów – lasy wawrzynowe na Teneryfie

To w zasadzie nie był trekking, a raczej bardziej wymagający spacer. Na północy Teneryfy są lasy wawrzynowe (jedne z najstarszych na świecie) i to właśnie w tych lasach można się wybrać na spacer ścieżką zmysłów (Sendero de los Sentidos). Część trasy jest dostępna dla osób z niepełnosprawnością, ale generalnie z wózkiem tam bym się mimo wszystko nie wybrał.

początek szlaku na ścieżce los sentidos
Szlak zaczyna się w takim miejscu

Sama ścieżka to raj dla dzieci, kreatywność wyzwalana na każdym kroku. Gęsto upchany las, trochę mroczny, momentami mglisty to idealne pole do zabaw choćby w chowanego, a co ważniejsze dla nas, do wytrącania energii przez dzieci.

Sandero de los Sentidos - szlak z dziećmi na Teneryfie
Lasy Wawrzynowe na Teneryfie

Zachód słońca na Czerwonej Górze – Montaña Roja

Trekking na Montana Roja na Teneryfie

Montaña Roja, bo tak brzmi hiszpańska nazwa tego osamotnionego czerwonego wzniesienia/góry, leży nad samym oceanem zaraz obok El Medano na południu Wyspy. Górę codziennie widzieliśmy z balkonu naszego domu na Teneryfie. Ale dopiero ostatniego dnia wyjazdu zdecydowaliśmy się na nią wejść, żeby zobaczyć -spektakularny podobno – zachód słońca.

zachód słońca na a szczycie Montana Roja na Tenryfie
Rodzina na szczycie Montana Roja na Tenryfie

Samo wejście na górę nie wiąże się z jakimś szczególnym wysiłkiem. To w końcu zaledwie 170 m n.p.m. Jednak sam zachód słońca na Czerwonej Górze jest naprawdę wart zobaczenia. Z jednej strony góry mieliśmy zachód, z drugiej tańczące na wietrze latawce kitesurferów. Byliśmy oczarowani.