Kompetencje przyszłości - Jowita Michalska, Digital University

Czego powinniśmy uczyć nasze dzieci? – rozmowa o kompetencjach przyszłości z Jowitą Michalską, CEO Digital University

Nasze dzieci będą żyły w świecie skrajnie odmiennym od naszego. Co więcej, bardzo mało o tej przyszłości wiemy, bo jeszcze nigdy w całej swojej historii świat nie rozwijał się tak szybko. Czego zatem powinniśmy uczyć nasze dzieci, by sprostały nowym wyzwaniom? Na jakie zajęcia warto je zapisać? Jak powinna wyglądać edukacja przyszłości? A może w ogóle nie warto się uczyć, skoro nowe technologie i sztuczna inteligencja zrobią za nas niemal wszystko?

Posłuchajcie niezwykle fascynującej rozmowy z Jowitą Michalską, prezeską Fundacji Digital University i polskiej ambasadorki Singularity Group, najważniejszego think-tanku edukacyjnego w Dolinie Krzemowej.

Jowitę Michalską już od dawna chciałam zaprosić do mojego podcastu. Z ogromnym zaciekawieniem słuchałam różnych wystąpień Jowity w mediach i podglądałam projekty Digital University – założonej przez Nią fantastycznej fundacji, współpracującej z Harvard Business School, Stanford University, MIT oraz wieloma niezależnymi prelegentami i wykładowcami z całego świata w obszarze transformacji cyfrowej.

Za swoją działalność edukacyjną Jowita Michalska otrzymała wiele nagród i wyróżnień, w tym Digital Shapers, przyznawaną za znaczący wkład w rozwój gospodarki cyfrowej w Polsce. W ubiegłym roku Forbes Women uznał ją za jedną ze 100 najwybitniejszych kobiet w biznesie, a Komisja Europejska nadała jej tytuł Digital EU Ambassador.

Więcej informacji o tej wyjątkowej szkole: earlystage.pl

Początek roku szkolnego i rosnąca presja

Ostatecznie pretekstem do zaproszenia Jowity Michalskiej do Dobranocki stał się początek roku szkolnego. A wraz z nim rosnąca presja rodziców na to, by zapisać dzieci na wszystkie możliwe zajęcia dodatkowe, które być może przydadzą się im w przyszłości.

No właśnie, ale jak ta przyszłość ma wyglądać? Jakie kompetencje będą potrzebne naszym dzieciom za 10 czy 20 lat? Jak będzie wtedy wyglądał rynek pracy? W jakim świecie będziemy żyć? Czy sztuczna inteligencja i nowe technologie przejmą za nas większość zadań, jak to się zaczyna dziać właśnie teraz? Które zawody przestaną istnieć, a jakie dopiero się pojawią? Czy warto zatem uczyć się jeszcze czegokolwiek? A jeśli tak, to czego?

Nowe technologie to część naszego życia

Bardzo dużo pytań w tych naszych rodzicelskich głowach, prawda? Z jednej strony wiemy, że nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, są i będą coraz bardziej częścią życia naszych dzieci. Dzieci będą ich używały na co dzień, prywatnie i zawodowo. Nie ma sensu więc dzieci przed tym jakoś szczególnie chronić – one muszą nauczyć się radzić sobie z nimi same.

Z drugiej jednak strony, mamy mnóstwo niepokojących wyników badań dotyczących związku pomiędzy regularnym korzystaniem przez młodych ludzi z nowych technologii, w tym social mediów, i obniżeniem poczucia własnej wartości, odczuwania samotności czy w skrajnych przypadkach, myśli samobójczych.

Wielu rodziców, w tym my, martwi się, jak to wszystko pogodzić. Jak towarzyszyć swoim dzieciom w eksplorowaniu nowej rzeczywistości, w jaki sposób stawiać granice, gdzie znaleźć ten złoty środek, by umożliwić dziecku rozwój, jednocześnie chroniąc je przed niebezpieczeństwami?

Mam nadzieję, że po wysłuchaniu podcastu z Jowitą Michalską tych wątpliwości będziecie mieć znacznie mniej. Jowita wspaniale tłumaczy prostym językiem konsekwencje skomplikowanych procesów technologicznych, wyciąga wnioski z różnych interdyscyplinarnych badań, prowadzonych m.in. przez Singularity Group, najważniejszego think-tanku edukacyjnego w Dolinie Krzemowej, którego jest polską ambasadorką. No i wiecie, sama jest mamą nastoletniej Jagody, więc codzienne wyzwania rodzicielskie są także jej rzeczywistością.

Kompetencje przyszłości – czego powinniśmy uczyć nasze dzieci? Posłuchaj rozmowy z Jowitą Michalską, prezeską Digital University

Z podcastu o kompetencjach przyszłości dowiesz się m.in.:

  • Czy warto się jeszcze czegokolwiek uczyć, skoro AI zrobi za nas wszystko? A może właśnie nie-wszystko? Co AI już potrafi, nad czym pracują programiści i czy jest jakiś „horyzont” do którego dążymy?
  • Jakie są tzw. zawody przyszłości? Trendy te, w związku z galopującym rozwojem technologii, zmieniają się co kilka lat. Wielu rodziców czuje się tu zagubionych, w co tak naprawdę mają „inwestować” zarówno u siebie, jak i u dzieci.
  • Czego warto uczyć nasze dzieci? Jak to robić, by ich nie przeciążać dodatkowo poza szkołą? Czego moglibyśmy się tu nauczyć od Elona Muska?
  • AI i nowe technologie. Jakimi metodami wprowadzać nowe technologie dzieciom?
  • I wreszcie, dlaczego stabilność emocjonalna, umiejętność budowania relacji i przystosowywania się do nowych sytuacji są jednymi z najważniejszych kompetencji przyszłości? I dlaczego warto uczyć się ich przez całe życie?

Zapraszam Was bardzo serdecznie od odsłuchania tego odcinka Dobranocki dla rodziców.

Jowita Michalska o kompetencjach przyszłości naszych dzieci – posłuchaj podcastu

Podcastu można też słuchać na innych platformach:

Koniecznie daj znać, jak posłuchasz tego podcastu – niech dobre rzeczy idą w świat!

Partnerem tego odcinka jest Early Stage – ogólnopolska szkoła języka angielskiego dla dzieci i młodzieży, której tak jak nam – zależy na wspieraniu rodziców w aktywnym życiu z dziećmi. Życiu z otwartą głową, krytycznym myśleniem, ciekawością świata i wrażliwością na drugiego człowieka. Więcej znajdziecie na stronie earlystage.pl.

Zostań z nami na dłużej!

Related posts

Oddajmy naszym dzieciom dzieciństwo – rozmowa z Asią i Markiem z Figlisto

Dlaczego warto robić małe ekologiczne rzeczy? – rozmowa z Kasią Wągrowską, Ograniczam Się

Survival jest także dla dziewczyn! Jak outdoor pomaga budować poczucie własnej wartości – rozmowa z Klaudią Jadwiszczyk, Dzika Droga